(最終更新日:2021-03-04 13:06:17)
  ハナモト ヒロキ   HANAMOTO Hiroki
  花元 宏城
   所属   東京電機大学  理工学部 共通教育群
   職種   准教授
■ 現在の専門分野
非言語コミュニケーション、マルチモーダルインタラクション (キーワード:ジェスチャー、発話理解) 
■ 著書・論文歴
1. 著書  (forthcoming) Gesture sequences and turn-taking strategies in communication settings in the multilingual Philippines The many facets of multilingualism: Language status, learning and use across contexts  (単著) 
2. 著書  (forthcoming) How do co-occurring speech and gestures express meaning in an English as a lingua franca dyadic interaction? Functional variations in English: Theoretical considerations and practical challenges  (単著) 
3. 著書  (forthcoming) Improving spatial and temporal attention through the use of spontaneous gestures
in dyadic English as a lingua franca interactions Second Language Pragmatics and English Language Education in East Asia  (単著) 
4. 論文  Communicative functions of pointing gestures:
A case study in one-on-one setting Proceedings of the 7th Gesture and Speech in Interaction (GESPIN 2020) pp.1-5 (単著) 2020/09
5. 著書  The use of spontaneous gesture as a multimodal interactional strategy in English as a lingua franca interactions: The case of non-understanding sequences A pragmatic approach to English language teaching and production  (単著) 2019/12
全件表示(22件)
■ 受賞学術賞
1. 2014/02 東京電機大学学術振興基金「教育賞」
■ 所属学会
1. 2008/04~ 社会言語科学会
2. 2018/08~2019/01 ∟ 『社会言語科学』査読協力者
3. 2008/10~ 日本「アジア英語」学会
4. 2010/04~ ∟ ESSC
5. 2009/04~ The International Association for World Englishes
全件表示(8件)
■ 学会発表
1. 2008/09 英語変種に対しての日本人大学生における言語態度について(社会言語科学会第22回研究大会)
2. 2008/12 英語変種に対する言語態度:社会的地位と連帯意識の観点から-日本人大学生を対象にした量的研究-(日本「アジア英語」学会第24回全国大会)
3. 2009/09 日本人大学生が持つ英語変種へのステレオタイプ分析-言語態度研究からの考察-(日本「アジア英語」学会第25回全国大会)
4. 2009/10 How Do the Stereotypes about Varieties of English Relate to the Language Attitude? -A Quantitative and Qualitative Study of Japanese University Students-(International Association for World Englishes 15th conference)
5. 2009/11 Stereotypes, Varieties of English and Attitudes(The Japan Association for Language Teaching 2009)
全件表示(25件)
■ 研究課題・受託研究・科研費
1. 2015/04~2018/03  フィリピン英語留学における教室内談話の分析:共通語としての英語使用の観点から 基盤研究(C) (キーワード:外国語教育)
2. 2020/04~  英語非母語話者間相互行為における自発的ジェスチャーが果たす役割 若手研究 (キーワード:ジェスチャー・非言語コミュニケーション・マルチモーダル・相互行為・非母語話者)