ヤマモト ケイコ YAMAMOTO Keiko
山本 景子
所属 東京電機大学 システムデザイン工学部 デザイン工学科
職種 准教授
発表年月日 2018
発表テーマ バーチャルエージェントに対する好意を用いたQ&Aウェブサイトにおける回答意欲向上効果
会議名 ヒューマンインタフェース学会論文誌
主催者 ヒューマンインタフェース学会
発表者・共同発表者 尹 浩,山本 景子,倉本 到,辻野 嘉宏
概要 With the development of internet technology, people can share knowledge through Q&A websites anytime and anywhere. However, two types of barriers between the questioners and respondents make knowledge sharing difficult: 1) lack of trust for other users, 2) an arrogant or negative attitude exhibited by the questioners. We conducted an experiment to evaluate the effect of the virtual agent for lowing these barriers with two characteristics: 1) similar profile to users, good appearance and affable personality for users, 2) positive attitude and reaction. The results indicate that the virtual agent can improve the users motivation to answer questions.
researchmap用URL http://id.ndl.go.jp/bib/029556751