ヤマモト ケイコ YAMAMOTO Keiko
山本 景子
所属 東京電機大学 システムデザイン工学部 デザイン工学科
職種 准教授
言語種別 日本語
発行・発表の年月 2018
形態種別 学術研究論文
標題 バーチャルエージェントに対する好意を用いたQ&Aウェブサイトにおける回答意欲向上効果
執筆形態 共著
掲載誌名 ヒューマンインタフェース学会論文誌
掲載区分 国内
出版社・発行元 ヒューマンインタフェース学会
巻・号・頁 20(4),413-416
著者・共著者 尹 浩,山本 景子,倉本 到,辻野 嘉宏
概要 With the development of internet technology, people can share knowledge through Q&A websites anytime and anywhere. However, two types of barriers between the questioners and respondents make knowledge sharing difficult: 1) lack of trust for other users, 2) an arrogant or negative attitude exhibited by the questioners. We conducted an experiment to evaluate the effect of the virtual agent for lowing these barriers with two characteristics: 1) similar profile to users, good appearance and affable personality for users, 2) positive attitude and reaction. The results indicate that the virtual agent can improve the users motivation to answer questions.
DOI 10.11184/his.20.4_413
ISSNコード 13447262
NAID(CiNii) 130007521354
PermalinkURL http://id.ndl.go.jp/bib/029556751